Har du gått och funderat på hur du kan automatisera vissa sysslor, varför du besvarar samma frågor om och om igen, varför du inte lyckas få besökare på din Facebook- eller webbsida att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter. Flera enkla åtgärder som egentligen inte kräver dyr personal. Då kanske du bör fundera på om messenger kan vara en kanal att utveckla. En tjänst som bara ökar i användande enligt rapporten Sverige och svenskarna

För att enklast utnyttja fördelarna med messenger behöver du en sk ChatBot.

Fördelen med messenger är att du har direktkontakt med din kund och vet direkt om de engagerat sig till skillnad från e-post där du enbart kan se om de öppnat meddelandet eller en hemsida där du bara vet om de varit in på sida. Säg till ex ett vanligt formulär på en hemsida där man börjar att fylla i, men avbryter pga någon anledning. Om formuläret skapas med messenger blir ifyllnaden som ett steg-för-steg moment där alla val och inmatningar sparas.

Eftersom du vet vem som kontaktat dig och data som kunden lämnat ifrån sig finns kvar kan du bättre precisera kommunikationen gentemot denne i efterhand. Man kan löpande ställa nyckelfrågor som ligger till grund för en senare annonskampanj. När det väl är dags att annonsera kan du rikta dina meddelanden mycket smartare.

  • Är du intresserad av herr eller damskor?
  • Vilket lag håller du på?
  • Om du får välja mellan sport eller matlagning, vilket väljer du?

Ett enkelt Chatbot flöde kan se ut så här. Kan du komma på några aktiviteter direkt som en Chatbot kan utföra åt dig?

  • Fråga om de vill veta vägen till ditt företag?
  • Fråga om de vill prenumerera på nyheter?
  • Spara ned kontaktuppgifter för att kontakta dem med ett erbjudande senare?
  • Vilket sortiment har ni?
  • När har ni öppet?
  • Har ni parkering?
  • Hur reklamerar jag en vara?
  • Kan man beställa online?
  • När uppträder XYZ?

Vill du ha hjälp med att installera en Messenger bot på din Facebook-sida eller som en widget på sin hemsida så kontakta mig nu.

%d bloggare gillar detta: