Guide till Facebooks nya plattformspolicy 4 mars 2020

Publicerad: 4 mars, 2020

I Facebooks värld uppdateras ständigt regler för hur du får använda deras tjänster. Den 4 mars släpps en hel del nyheter du behöver ha koll på om du sysslar med messenger marknadsföring.

Kom ihåg att följa utvecklingen så att du hinner anpassa dina flöden. Följ Företagschatbot på Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev för senaste nytt.

Anledningen till att dessa regler tas fram och kontinuerligt förändras är till största delen för att ge alla användare av plattformen en bättre upplevelse samt att skydda oss från onödig spam. Det är ju i slutändan bra för oss som utvecklar i plattformen också. Tydliga regler gör det rättvisare för alla så att tjänsten inte missbrukas.

Här är en sammanfattning av de förändringar som du bör ha koll på från 4 mars.

24+1 regeln ersätts av 24 fönstret

Sedan tidigare har man kunna utnyttja 24+1 regeln för att konversera med sina besökare under 24 timmar från det att de senaste interagerade med din sida och sedan en gång efter detta.

Exempel på interaktion är när besökaren:

  • Skickade eller meddelande till din sida
  • Svarade på en kommentar på din sida
  • Klickade på en knapp i din chatbot
  • Reagerade på en konversation med en emoji 👍.

(Om besökaren klickat på en länkknapp i din chatbot så räknas det inte som en interaktion.)

Inom dessa 24 timmar är det tillåtet att skicka alla sorts meddelanden, oavsett om de innehåller köpbudskap, påminnelser eller nyhetsuppdateringar. Du kan läsa mer om regeln här.

Utöver detta har företaget alltså haft möjlighet att skicka ytterligare ett (+1) meddelande efter denna period till sina prenumeranter för att försöka få mottagaren att “starta om” sin 24-timmarsperiod.

T ex en fråga som uppmanar mottagaren att klicka på JA eller NEJ för att trigga igång flödet och ge oss 24 nya timmar för konversation med prenumeranten.

“Du kontaktade oss tidigare om XYZ och vi vill nu erbjuda dig en gratis PDF-guide med de bästa tipsen om…”
Gärna | Inte nu

Denna möjlighet att kunna skicka ett meddelande utanför det sk 24-timmarsfönstret försvinner alltså nu från 4 mars. Du får inte skicka meddelande till dina prenumeranter om det inte faller inom nedanstående undantag:

  1. Du använder en engångsavisering (se nedan)
  2. Du använder en av fyra tillgängliga meddelandetaggar (se nedan)
  3. Du betalar för ett sk sponsrat meddelande
  4. Du skickar meddelandet via sms eller e-post som du samlade in i din första kontakt (tänk då på att du måste ha ett godkännande att få använda dessa kanaler från din besökare).

Ny betafunktion: Engångsavisering

Messenger-plattformens API för engångsaviseringar är en ny betafunktion som släpps i samband med nya plattformspolicyn. Den tillåter en sida att skicka ett uppföljningsmeddelande efter 24-timmar om användaren gett sin tillåtelse till detta. Det kan vara t ex när besökaren vill:

  • Få en notis om ett kommande event
  • Få veta när en sökt produkt är åter i lager
  • Få veta om en kommande utförsäljning
  • Få info om en kommande release

När användaren frivilligt accepterat att bli meddelad, kommer sidan att få tillåtelse att skicka ett enda meddelande till användaren om det sker inom 1 år efter godkännandet.

Företag med Facebooksidor som är intresserade av att använda detta API, behöver ansöka om att få använda detta. Det gör du under sidans inställningar och avancerade meddelanden. Klicka på förfrågan vid Engångsavisering.

Efter ansökan är gjord granskar Facebook den innan du eventuellt får ett godkännande. Det brukar gå rätt snabbt.

Det är inte tillåtet att skicka meddelanden som strider mot Facebooks regler. Engångsmeddelande måste matcha precis det godkännande din besökare bekräftat. Har de bett om en notis om när en vara inkommit i butiken igen så är det just detta du får skicka till dem.

Tänk också på att du endast får skicka ett (1) meddelandeblock. För att skicka flera sekvenser och starta om 24-timmars fönstret måste besökaren först svara på ditt första meddelande så tänk på att ha ett smart budskap i detta enda meddelande om du vill slippa betala för fler.

Du kan samla in flera och återkommande godkännanden från en besökare, kom bara ihåg att du behöver ett godkännande per meddelande.

Läs mer om engågnsaviseringar på Facebooks sida.

Endast 4 meddelandetaggar blir kvar

Fram tills idag så har du kunnat skicka vissa meddelandetyper utanför 24-timmarsfönstret om du ansökt om detta. Det har funnits 17 olika kategorier tillgängliga via Facebook. Nytt för 4 mars är att man reducerat dessa till endast 4 stycken.

Du kan alltså fortfarande använda skicka meddelanden utan att betala för dem, om de faller inom vissa villkor som Facebook satt upp. Om du får godkänt och de taggas korrekt vid utskick. Kom ihåg att inom 24-timars fönstret får du skicka så mycket meddelanden du vill utan att tagga dina utskick.

De fyra meddelandetaggarna som blir kvar är:

CONFIRMED_EVENT_UPDATE

T ex när du vill skicka en påminnelse om ett evenemang de har registrerat sig för. Bekräftelser för en bokning eller möte eller en notis om att en resa ändrat status.

POST_PURCHASE_UPDATE

En notis om ett nyligen gjort köp. T ex ett kvitto, leveransbekräftelse, försening, kortdragningsproblem osv

ACCOUNT_UPDATE

Bestående ändringar i status på ditt konto, tex vid en status som ändras för ett godkännande eller en ansökan. Även vid misstänkta aktiviteter i ditt konto som kan betraktas som intrång.

HUMAN_AGENT (BETA)

För kundserviceärenden som inte kan lösas inom 24-timmars fönstret på grund av öppettider eller att ärendet är svårlöst kan man ansöka om att få återkopppla inom upp till sju dagar.

Här finns mer information från Facebook om de fyra meddelandetaggarna.

Prenumerationsmeddelanden tillåts enbart för nyhetssidor

I Facebooks uppdatering sommaren 2019 begränsade man möjligheter att skicka meddelanden hursomhelst och man införde istället en ansökningsprocess om att få skicka prenumerationsmeddelanden inom kategorierna nyheter, produktivitet och personlig uppföljning.

I och med denna nya uppdatering tar man bort detta för alla sidor utom rena nyhetssidor (som givetvis måste ansöka om att få använda sig av detta).

Har du frågor om Facebooks nya plattformspolicy så kontakta gärna mig. Se kontakt uppgifter längst ned på sidan.

Mer läsning

0 kommentarer

Adress

Joolo Webbdesign
c/o Henrik Rossini
Bäckvägen 88, 818 92 VALBO

Telefon

0730-556145

Öppettider

Enligt överenskommelse