Jag har i tidigare inlägg föreslagit en hel del möjligheter med en chatbot som t ex att använda den för vanliga frågor, samla leads eller skicka meddelanden.
Det är vad man vanligen använder den för. Givetvis finns det andra möjligheter också, det gäller bara att komma på dem. Detta med att använda AI är så pass nytt bland gemene man att man ofta går i gamla vanor utan att våga prova något nytt.

Ett alternativ för en Chatbot kan därför vara att använda den för att rekrytera personal. Låter det rimligt?

Man skulle väldigt enkelt kunna samla in profiluppgifter och ställa ett par frågor för att snabbt kunna avgöra om det är läge att gå vidare med sökanden.
En annan väg vore att göra ett enkelt test som är till grund för urvalsprocessen senare.

Fördelar

Fördelen med denna metod är att fler sökanden förmodligen vågar beskriva bättre eller ärligare sin kompetens. T ex om man får välja mellan ett par fördefinierade val så väljer man högst troligt varken mer eller mindre än vad man är kapabel till, till skillnad från då man skriver en egen CV och kanske ibland överdriver sin egen kompetens då man inte vet ens vad som efterfrågas.

Många sökanden antas också skriva mer relevanta frågor än man tar upp vid en traditionell anställningsintervju. Frågor som kan vara av stor vikt vid anställning. En annan fördel är att man väldigt enkelt skapa Facebok-annonser för att be sökanden klicka igång Chatbotten och börja interagera med denne. Det går också att löpande kommunicera med sökanden genom att pusha ut information om anställningsprocessen direkt i messenger.

Nackdelar

Många är fortfarande motståndare mot nya sätt i rekryteringsprocessen. Man vill helt enkelt få sina traditionella CV och personliga brev i en hög för att kunna gå igenom dem i lugn och ro. sitta öga mot öga med. Det kan också vara svårt att formulera sig korrekt med en Chatbot, så att sökanden förstår exakt vad man vill få ut av konversationen. Det krävs träning och åter träning av en Chatbot för att den ska lära sig konversera med besökaren på ett naturligt sätt.

Sen får man inte glömma att alla inte är lika bekväma med digitala lösningar, det kan kännas konstigt och osäkert att lämna ut uppgifter till en sådan här tjänst.

Sammanfattning

Tanken är inte att en Chatbot ska ersätta en hel rekryteringsprocess med chattbottar utan att man ska se dem som ett komplement för enklare standardiserade och repetitiva uppgifter. De kommer aldrig att ersätta en hel kundtjänst eller personalavdelning men väl bistå med all hjälp man kan komma på att tilldela den. med rätt träning och mycket tid nedlagd på rätt språk så kan detta bli en stressfri lösning som är i drift dygnet runt för att samla in uppgifter om din nästa anställde.

Denna artikel är inspirerad av http://www.bestpracticeinhr.com/how-ai-chatbots-are-revolutionizing-the-recruitment-industry/ publicerad av Dmitry Khramtsov den 23 oktober 2018.

%d bloggare gillar detta: