Eftersom Facebooks algoritmer ändras konstant och företagssidor och dess inlägg inte längre får samma genomslagskraft som förr, då är det dags att söka nya lösningar för att ta hand om kunderna via dina digitala kanaler. Messenger marknadsföring kan kanske vara den lösning du söker?

I detta inlägg förklarar jag närmare hur du kan komma igång med marknadsföring på messenger (messenger marketing) på ett snabbt och enkelt sätt. Det kostar i stort sett ingenting att testa om du vill utvärdera dess möjligheter. För att starta behöver du känna till vad en Chatbot är.

Vad är en Chatbot?

Du kanske redan har stött på dem, då du besökt en Facebooksida eller ett företags webbsida? En Chatbot. De dyker upp lite smidigt i nedre högra delen av din enhet och frågar vänligt om de kan vara till någon hjälp. T ex om du har några frågor om företaget eller dess produkter, om du vill boka ett möte eller om du vill få ett riktigt bra erbjudande. Du svarar och får snabbt respons på din fråga, istället för att vänta i telefonkö i 30 minuter.

En Chatbot benämns även som messengerbot (messenger bot) eller virtuell/digital assistent.

Syftet med en Chatbot är att automatisera konversationer och försöka simulera mänskliga chatsamtal med hjälp av regler och AI. Besökaren kan prata med, skriva text eller klicka på knappar med förvalda svarsalternativ och få svar på återkommande frågor, göra beställningar, förfrågningar och bokningar dygnet runt.

Facebook Messenger populäraste kanalen

Populäraste kanalen för messenger marketing i dagsläget är Facebook Messenger. Det är inte så konstigt med deras över 1.3 biljoner användare, enligt statista.com . Man kan även läsa i senaste rapporten av Svenskarna och Internet att Facebook ökar i Sverige och att Messenger är den populäraste tjänsten inom produkten.

WhatsApp slår faktiskt Facebook Messenger med sina 1.6 biljoner världsanvändare. Men är i dagsläget inte lika populär just för messenger marknadsföring, även om det i många fall är möjligt. När man bygger marknadsföringskampanjer bör man inte heller låsa sig vid en enskild kanal, utan tänka vilka kanaler företagets kunder ofta använder.  En kampanj kan ofta byggas i flera olika meddelande applikationer som Facebook messenger, Slack, SMS, telegram mm

Många ser med fördel fram emot sammanslagningen av Facebook Messenger, Instagram och WhatsApp då man kan nå ännu fler potentiella kunder på ett enklare sätt.

Hur fungerar messenger marknadsföring?

Messenger marknadsföring (messenger marketing) brukar även kallas konversationell marknadsföring. Det är när man använder meddelandeappar som en kanal för att nå potentiella kunder. Budskapen är ofta riktade, baserat på tidigare konversationer där man ställt frågor om kön, intressen och samtycken.

Automatiserade utskick simulerar sedan konversationer, ställer frågor till hjälp för framtida utskick och driver trafik till landningssidor. Alltid med en utväg för mottagaren att kunna avsluta enkelt eller hellre välja mänsklig support.

En bra messenger marknadsföringskampanj kan ersätta en hel avdelnings arbete. Den jobbar dessutom dygnet runt och tappar aldrig humöret.

Messenger är dessutom överlägset e-post när det kommer till engagemang. Vanligt är runt 10-20% öppningsfrekvens i svenska kampanjer jämfört med 3-4 dubbla siffror genom messenger, om man ser till den första timmen.

När man tittar på klickningsfrekvensen i e-postutskick blir dessa ännu lägre. Med messenger når du istället  användaren med ett direktmeddelande och har ni bara ett bra och tydligt budskap där mottagaren t ex tvingas välja svaret på en fråga når man riktigt höga klickningsfrekvenser plus att man då enligt 24+1 timmars regeln får 24 nya timmar på sig att konvertera kunden med uppföljningsfrågor.

Alla svar sparas och används för att bygga en persona av användaren. I slutändan är såklart målet att konvertera besökaren till en betalande kund.

Hur kommer man igång med messenger marknadsföring?

Först av allt behöver du en plattform/programvara för att bygga dina konversationer i. Du kan kontakta företag som bygger helt nya och komplicerade lösningar åt ditt företag, men enklast är att starta med att lära sig själv hur en sk kodfri plattform fungerar. Det är ofta sk “dra och släpp teknik” och enkla instruktioner som gör det enkelt att hantera för de allra flesta.

Här är en lista på de vanligaste kodfria programvarorna för att bygga Chatbottar i dag.

Det finns många fler företag som bygger dessa programvaror och jag kan inte räkna upp dem alla. Har du en favorit du känner till som inte nämns så tipsa ändå gärna om detta genom en kommentar nedan.

Steg 2 är att du tar kontroll över företagets Facebooksida samt skaffar en bra relation med dina utvecklare. För att använda Facebook Messenger på din Facebooksida räcker det med att du är admin och du kan klara dig helt själv. Jag rekommenderar att du ändra knappen på din sida till “Skicka meddelande” så kommer besökarna själva att trigga igång din Chatbot om de har en fråga de vill ställa.

När du vill använda botten som en widget på din hemsida eller t ex SMS kan bli lite mer avancerat. De finns i de flesta programvaror plugins som du kan installera på din WordPress-sida rätt enkelt. Om du har andra lösningar eller inte klarar av det själv rekommenderar jag att du tar kontakt med din IT-support eller vänder dig till mig för konsulthjälp.

I din valda Chatbotplattform kopplar du ihop din bot med den kanal du valt, t ex företagets Facebooksida. Du skapar en liten sekvens för att fånga besökarnas uppmärksamhet, t ex be dem lämna sin e-postadress. Denna kan du sedan spara direkt i plattformen eller på andra lagringsytor som t ex ditt affärssystem eller i ett Google Sheet med hjälp av tredjeparts programvaror som Google API, Integromat eller Zapier .

Steg 3 är att bygga upp en kontaktlista för din messengerbot.

Du kan t ex starta en Facebook annonskampanj där du använder din Chatbot för att locka besökare att starta en konversation. Det kan vara till ett inlägg på Facebook som går väldigt bra och där man uppmanas att skicka ett meddelande till ert företag. Det kan också vara en beskrivning av ditt företags produkt eller tjänster och där du uppmanar besökaren att starta en chat för att låta denne ställa frågor, lämna sin e-postadress eller bara lämna en kommentar.

Ett annat alternativ kan vara att du kör ett quiz med en fråga som lockar besökaren att svara.

När besökaren startar en konversation tar Chatbotten över och automatiserar fortsättningen. Vitsen med det hela är i slutänden att du skapar kontakter i din messengerlista för att sen kunna bearbeta dem till att bli betalande kunder.

Ett annat sätt att locka potentiella kunder att hamna på din messengerlista är att du använder traditionell e-postmarknadsföring och använder direktlänkar till din messenger. På så vis kommer det att få välja om de vill “Komma igång” och om du har en tillräckligt engagerande bot så kommer de att klicka sig vidare och landa i din lista.

Du kan även ha länkar i din e-postsignatur, QR-koder på visitkort, länkar i dina inlägg på företagets hemsida osv

Nu är du igång och kan börja börja samla på dig data om era besökare. När du anser dig ha tillräckligt med kontakter och information om dem så kan du börja promota ditt företags produkter eller tjänster genom direktmeddelanden.

Tänk bara på att följa de regler som finns för respektive kanal.

Vilka regler gäller för messenger marknadsföring?

Det finns regler som måste följas t ex från Facebook men även GDPR.

Först av allt måste du få ett samtycke från användaren genom en tydlig bekräftande åtgärd. Detta för att du överhuvudtaget får skicka meddelanden till dem. Data som behandlas måste dessutom vara nödvändiga för tjänsten och “definieras i kontraktet med individen”. Du får inte spara data som inte används, inte data om sexuella läggningar, religiösa åsikter osv

Det måste även finnas en tydlig beskrivning hur besökaren själv kan avsluta alla utskick, T ex skriv AVSLUTA så ska vi inte störa dig med flera meddelanden.

Du behöver också veta hur du man raderar användare från din plattforms gränssnitt. Ofta finns det en meny för alla kontakter som pratat med din Chatbot. Där ska man enkelt kunna klicka och radera personer som så önskar det.

Sist men inte minst måste ditt företag respektera Facebooks 24+1 regel som beskrivs i detalj i detta inlägg.

Slutsats

Det är rätt enkelt att testa och komma igång med messenger marknadsföring. verktygen du behöver är ofta gratis att testa några dagar eller så köper du en licens för en kortare tid för att prova om detta är något för er

Följer ni bara de regler som finns så är det ett snabbt och enkelt sätt att fånga in nya kunder via t ex sociala medier eller en widget på er hemsida.

%d bloggare gillar detta: